وضعیت نگرش کودکان به منابع طبیعی پایه، مطالعه موردی: خاک
کد مقاله : 1278-FCEAF
نویسندگان
نظام اصغری پور دشت بزرگ *1، محمد زنوزی راد2، فاطمه قطبی زاده3، امین صالح پور جم4
1محقق پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری
2فوق دکترای علوم اعصاب تکاملی کودکان، رییس انجمن پزشکان اطفال استان البرز
3فعال محیط زیست
4پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور، تهران، ایران
چکیده مقاله
خاک از مهمترین منابع طبیعی پایه است که متناسب با بهره‌برداری گسترده، نیاز به آموزش‌های کمی وکیفی حفاظت از آن می‌باشد. انسان، بعنوان بهره‌بردار و محور اصلی حفاظت از خاک، ساکن سرزمین بوده و رفتارش توسط یک سیستم زیستی پیشرفته بنام مغز که بستر شکل‌گیری ذهن او می‌باشد بر محیط زیست پیرامون اعمال می‌گردد. آموزش هر فرد از کودکی با رشد و تکامل عصبی مغز با اتکا به ارتباط با ساختارهای مواد و میکروبیولوژی خاک و همچنین در کنش و واکنش با محیط بشکل رفتار بروز نموده و نهایتاً تجمیع رفتارهای فردی، شکل‌دهنده ساختارها و کنش‌های اجتماعی در جامعه خواهد بود. از این رو واکاوی نگرش بارگذاری شده در ذهن او، خصوصاً کودکان بعنوان تاثیر‌گذاران اصلی بر محیط زیست درآینده نزدیک، بسیار اهمیت دارد. این پژوهش بشیوه پرسش‌نامه محقق ساخته با هدف شناخت دیدگاه کودکان دختر زیر14 سال و والدین آنان در مورد خاک از جهت تمیز یا کثیف بودن برای بازی، برروی 164 کودک در شهر کرج صورت پذیرفت. نتایج نشان داد، 5/65 درصد کودکان دختر زیر 6 سال و 5/25 درصد کودکان بالای 6 سال مورد آزمون خاک را ماده‌ی کثیف و آلوده برای بازی معرفی نمودند، همچنین بین نظر والدین و کودکان در مورد خاک نیز رابطه مستقیم و معناداری طبق ضریب همبستگی من-کندال به میزان 399/0 برای گروه سنی زیر 6 سال و327/0 برای گروه سنی 6-14 سال بدست آمد. تحقیق حاضر ضرورت ارائه آموزش‌های متناسب با فرآیند رشد مغز کودکان در خصوص خاک را از محیط خانواده، مهدکودک و همچنین مدارس پایه و همچنین تحقیقات گسترده‌تر در ارتباط با شناسایی روابط ذهن، تکامل عصبی مغز و خاک را بیان می‌دارد.
کلیدواژه ها
حفاظت خاک، آموزش، خانواده، تکامل عصبی مغز، کودک، ذهن
وضعیت: چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است