اصول بازاریابی اخلاقی محصولات کشاورزی و غذا
کد مقاله : 1238-FCEAF
نویسندگان
احسان رجبی *
استادیار گروه پژوهشی سیاست‌های کشاورزی و غذا، مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی، تهران، ایران.
چکیده مقاله
بازاریابی، به صورت عام و به ویژه رابطه‏ی خریدار-فروشنده، حیطه ایست که مشکل‏های اخلاقی زیادی از جمله دروغ، تقلب، ادعا و داده های تایید نشده، مقایسه نادرست برندها، توزیع غیرمنصفانه منافع و مضار در آن روی می‏دهد. درحالی که در عصر بازاریابی امروز، شرکت و کسب و کاری که پایبند به اصول اخلاقی بازاریابی نباشد یا حتی اگر فروشندگان کالا، رفتار فروش اخلاقی را رعایت نکنند، موجب ازبین رفتن اعتماد مشتری از فروشنده و سازمان متبوع اش می‏شود و در پی آن بر وفاداری مشتریان تأثیر منفی می‏گذارد. هدف اصلی این مقاله بررسی و تبیین اصول بازاریابی اخلاقی محصولات کشاورزی و غذا است که از طریق مرور توصیفی و کیفی مطالعات پیشینه موضوع احصا می شود.
از اصول و کد های اخلاقی در بازایابی محصولات کشاورزی و غذا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تقلب در کیفیت (مرغوبت محصول نهایی و نهاده های تولید آن) و کمیت محصولات کشاورزی، اصل دیگر در بازاریابی اخلاقی است. در هم آمیختن محصولات با کیفیت با محصولات با کیفیت پایین‏تر، کم فروشی و تقلب در میزان کالا در اصول بازاریابی اخلاقی ممنوع است.
اعمال سیاست‏های سودمحورانه در قیمت‏گذاری محصولات مانند سودجویی، گران فروشی هم زمان با احتکار و انحصارطلبی موجب بر هم بازار محصولات کشاورزی خواهد شد.
نظام نامه های اخلاقی مبتنی بر قانون و مقررات و رویه های تجاری مطلوب و منصفانه، در به کارگیری روش‏های بازاریابی اخلاقی، ارائه‏ی تعریف جامع بازاریابی اخلاقی محصولات کشاورزی را مشکلات موجود در این حوزه را حل خواهد کرد.
کلیدواژه ها
اخلاق حرفه ای، تجارت اخلاقی، بازاریابی اخلاقی، صداقت، انصاف، پایبندی به تعهدات
وضعیت: چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است