اصول بازاریابی اخلاقی محصولات کشاورزی و غذا |
کد مقاله : 1238-FCEAF |
نویسندگان |
احسان رجبی * استادیار گروه پژوهشی سیاستهای کشاورزی و غذا، مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
بازاریابی، به صورت عام و به ویژه رابطهی خریدار-فروشنده، حیطه ایست که مشکلهای اخلاقی زیادی از جمله دروغ، تقلب، ادعا و داده های تایید نشده، مقایسه نادرست برندها، توزیع غیرمنصفانه منافع و مضار در آن روی میدهد. درحالی که در عصر بازاریابی امروز، شرکت و کسب و کاری که پایبند به اصول اخلاقی بازاریابی نباشد یا حتی اگر فروشندگان کالا، رفتار فروش اخلاقی را رعایت نکنند، موجب ازبین رفتن اعتماد مشتری از فروشنده و سازمان متبوع اش میشود و در پی آن بر وفاداری مشتریان تأثیر منفی میگذارد. هدف اصلی این مقاله بررسی و تبیین اصول بازاریابی اخلاقی محصولات کشاورزی و غذا است که از طریق مرور توصیفی و کیفی مطالعات پیشینه موضوع احصا می شود. از اصول و کد های اخلاقی در بازایابی محصولات کشاورزی و غذا می توان به موارد زیر اشاره کرد: تقلب در کیفیت (مرغوبت محصول نهایی و نهاده های تولید آن) و کمیت محصولات کشاورزی، اصل دیگر در بازاریابی اخلاقی است. در هم آمیختن محصولات با کیفیت با محصولات با کیفیت پایینتر، کم فروشی و تقلب در میزان کالا در اصول بازاریابی اخلاقی ممنوع است. اعمال سیاستهای سودمحورانه در قیمتگذاری محصولات مانند سودجویی، گران فروشی هم زمان با احتکار و انحصارطلبی موجب بر هم بازار محصولات کشاورزی خواهد شد. نظام نامه های اخلاقی مبتنی بر قانون و مقررات و رویه های تجاری مطلوب و منصفانه، در به کارگیری روشهای بازاریابی اخلاقی، ارائهی تعریف جامع بازاریابی اخلاقی محصولات کشاورزی را مشکلات موجود در این حوزه را حل خواهد کرد. |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفه ای، تجارت اخلاقی، بازاریابی اخلاقی، صداقت، انصاف، پایبندی به تعهدات |
وضعیت: چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |