اخلاق کشاورزی، مقولهای غفلت شده در دروس دوره کارشناسی رشتههای کشاورزی |
کد مقاله : 1233-FCEAF (R1) |
نویسندگان |
عباس نوروزی * مرکز آموزش عالی امام خمینی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران |
چکیده مقاله |
دورههای دانشگاهی را باید شناختهشدهترین سازوکار تعریف شده در کلیه کشورهای جهان جهت تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه در حوزههای مختلف دانست. هم چنانکه رشتههای دانشگاهی حسب تحولات گوناگون در زمینههای فناوری، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حذف و یا تعریف میشوند، سرفصل-های درسی یک رشته نیز در طول زمان میبایست به روزرسانی شوند. مقوله اخلاق در کشاورزی از جمله موضوعاتی است که در سالهای اخیر مورد توجه جدی محافل مختلف قرار گرفته است. قطع به یقین، یکی از مهمترین راههایی که توسعه و ترویج اخلاق در کشاورزی را در سطح جامعه تسهیل و تسریع مینماید، حضور پررنگ این موضوع در سرفصلهای درسی رشتههای کشاورزی و بهویژه دورههای کارشناسی است. این مطالعه که به شیوه اسنادی انجام شده است و برای این منظور دروس دوره کارشناسی رشته های کشاورزی دانشگاه تهران (کرج) و دانشگاه پنجاب پاکستان (لاهور) مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که علیرغم اهمیت موضوع در سرفصل درسی 13 رشته دانشگاهی کشاورزی در دوره کارشناسی دانشگاه تهران، درسی با موضوع اخلاق کشاورزی و یا اخلاق زیستی تعریف نشده است. این در حالی است که در سرفصلهای درسی 5 رشته از 6 رشته کشاورزی دانشگاه پنجاب پاکستان در دوره کارشناسی درسی با عنوان اخلاق زیستی یا ایمنی زیستی به ارزش 2 واحد تعریف شده است. این یافته نشان می دهد که اهمیت موضوع اخلاق کشاورزی در نظام آموزش عالی کشاورزی پاکستان درک شده است. در مقابل در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران از موضوع اخلاق کشاورزی غفلت شده است. |
کلیدواژه ها |
آموزش عالی، سرفصلهای درسی، دروس دانشگاهی، ایران، کشاورزی، اخلاق |
وضعیت: چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |