اخلاق و تجارت محصولات کشاورزی و غذا |
کد مقاله : 1206-FCEAF (R1) |
نویسندگان |
علی اکبر باغستانی * استادیار پژوهشی، موسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی، تهران. ایران |
چکیده مقاله |
در مفهوم اخلاق کشاورزی تلاش میشود تا ارزشها و مسایل اخلاقی کشاورزی و تولید غذا، شناسایی دستهبندی، پیادهسازی و ارزیابی شود. در حالی که ضروری بودن محصولات کشاورزی و غذا، فسادپذیربودن، نیاز مشترک تمامی بشر به گروههای غذایی یکسان، سبب شده بود تا تجارت محصولات کشاورزی و غذا برجسته شود، برخی مخاطرات اخلاقی در تجارت غذا پدیدار میشود. برخی کشورها محدودیتهایی را بر نوع، میزان و بهای محصول کشاورزی و غذا وضع نمودند. در برخی موارد کشورها یا افرادی از کشورها، محمولههای کشاورزی و غذا را منهدم یا غارت مینمودند. برخی کشورها نیز تجارت نهادهها و محصولات کشاورزی و غذا را تحریم مینمودند. در این مطالعه تلاش شده است تا برخی از چالشهای اخلاقی تجارت محصولات کشاورزی و غذا تبیین و با تکیه بر اصول ارزشی اسلامی مبتنی بر قرآن کریم و احادیث، راهکارهای غلبه بر آنها ارایه شود. یافتهها نشان میدهد که اصول حاکم بر تجارت اسـلامی شـامل الهـی بـودن، کرامـت انسـانی، عدالت، نفی سلطه اخلاقی، پایبندی بر تعهدات، ارزش کار، عدم مخالفت با ارزشهـای اخلاقـی و نفی اصالت سود است. از این رو پیشنهاد میشود بسترهای لازم برای بایدها و نبایدهای اخلاقی در بازار مسلمانان، فراگیـری احکام و آداب تجارت، معامله کالای مرغوب، پرهیز از غش در معامله، پرهیز از فریب در معامله، منـع هر نوع تبـانی، منع کم فروشی، پرهیز از پنهان کردن عیب کالا، پرهیز از احتکار و پرهیـز از معاملههای حرام فراهم شده و آموزش کاربردی این موارد در دستور کار قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
تجارت، اخلاق، اسلامی، ارزشها، تهدیدها، محصولات کشاورزی و غذا. |
وضعیت: چکیده برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |