جنبه‌های اخلاقی در مهارت آموزی رشته‌های کشاورزی در هنرستان‌های وابسته وزارت جهاد کشاورزی
کد مقاله : 1063-FCEAF (R1)
نویسندگان
سید عباس میرجلیلی *
مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تهران ایران
چکیده مقاله
هدف از آموزش‌های مهارتی بخش کشاورزی، تربیت نیروی ماهر برای انجام امور فنی صحیح و دقیق به منظور تولید سالم و با کیفیت است. هنرستان‌های وابسته کشاورزی با مشارکت وزارت آموزش و پرورش با هدف تربیت کشاورزان آینده و تکنسین ماهر ایجاد شده است. دانش آموختگان این هنرستان‌ها باید نسبت به مهارت‌های کسب شده، تبحر لازم را داشته و بتوانند تولیدی سالم و ایمن انجام دهند. این در حالی است که تنوع محصولات و خدمات زیربخش‌های کشاورزی و مهم تر از آن، رعایت اصول سلامت محصول برای ارتقاء سلامت عمومی‌ جامعه و امنیت غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است، به نظر می‌رسد که شمار زیادی از نارضایتی‌های مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی و دانش آموختگان این هنرستان‌ها ناشی از بی‌توجهی به مبانی اخلاقی آموزش‌های ارائه شده است. لذا بررسی این موضوع در عرصه آموزش کشاورزی و تبیین درست مناسبات آموزش کشاورزی بر اساس اصول اخلاقی می‌تواند از این موارد جلوگیری نماید. بدین منظور باید اصول اخلاقی جنبه‌های مختلف آموزش کشاورزی مد نظر قرار گیرد و بایسته‌های اخلاقی آن تبیین گردد. در این مقاله به تبیین اصول اخلاقی مربوط به 1) مربیان، 2) هنرجویان، 3) محیط‌های آموزشی و 4) مدیران و کارگزاران آموزشی پرداخته و لزوم تدوین کدهای اخلاقی برای این نوع آموزش‌ها را یادآور شده است.
کلیدواژه ها
آموزش‌های مهارتی، کشاورزان آینده، محیط‌های آموزشی، مربی
وضعیت: چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است